شاید نام بولت ژورنال را زیاد شنیده باشید یا اصلا همچین اسمی به گوشتان نخورده باشد. بولت ژورنال هر چه که هست می تواند به زندگی شما معنای دیگری ببخشد.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال هم گذشته را حفظ می کند هم حال و هم آینده را  که به طرز معجزه آسایی به زندگی شما نظم می دهد. این نظم از جهات بسیاری باعث پیشرف زندگی شما خواهد.

شاید با خود بگویید من به هیچ وجه نمی توانم کارهایم را با نظم پیش ببرم. شاید با خود بگویید پایبندی به برنامه ریزی جالب نیست و این کار هیجان را از زندگی شما دور می کند.

باید بدانید که چه بخواهید منظم باشید چه نباشید،‌ باز هم برنامه ریزی به روش بولت ژورنال می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

شما با نوشتن کارهای روزانه خود در بولت ژورنال، مهم ترین کارهایتان را در اسرع وقت انجام خواهید داد. با داشتن یک بولت ژورنال وقتتان صرف موارد بی خود نخواهد شد.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال شامل یک ماه نگار است که در آن کارهای ضروری ماه جاری را می نویسید.

بولت ژورنال فقط چک لیست معمولی نیست که شاید دفترهایش را هر جایی دیده باشید. در بولت ژورنال می توانید احساساتتان، افکارتان، کارهایتان، دستاوردهایتان و حتی حسی که به معشوقتان دارید را ثبت کنید.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چه فایده ای دارد؟

ثبت همه کارها، افکار، احساسات، دستاوردها و اتفاقات به شما یک تاریخچه از زندگی تان خواهد داد. این تاریخچه در آینده می تواند بر هدف گذاری و بهتر کردن سبک زندگی تان کمک فراوانی کند.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال به شما کمک می کند تا الگوها و پترن ها را در زندگی تان تشخیص دهید.

بیشتر شکست هایی که در زندگی می خوریم نتیجه عکس العمل های یکسان به شرایط خاصی است. شما می توانید با کمک ثبت وقایع و احساستان ببینید اشکال کار کجاست و چگونه می توان با آن مقابله کرد.

اما شنیدن کی بود مانند دیدن؛ بهتر است مدتی با بولت ژورنال کار کنید تا خودتان به فواید آن پی ببرید. بولت ژورنال با برنامه ریزی برای هر چیزی به شما کمک می کند تا ذهن تان را منظم کرده و کارهایتان را در بهترین حالت انجام دهید.

دیدن سریال ها،‌ رفتن منظم به آرایشگاه، تقویت ناخن ها، لیست تتو هایی که دوستشان دارید و می خواهید روی بدنتان اعمال کنید، سرفصل های درسی،‌ پروژه های کاری و انجام خیلی چیزهای دیگر را می توان با بولت ژورنال عملی کرد.

شاغل بودن و درس خواندن از آن کارهای سخت است. برنامه ریزی با بولت ژورنال اما می تواند این خواسته سخت را عملی کند.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال ابزار زیادی نیاز ندارد. یک دفتر معمولی، حتی دفتر نقاشی های بچه گانه سوپرمارکت ها و یک مداد یا خودکار تنها چیزهایی هستند که برای برنامه ریزی با بولت ژورنال نیاز دارید.

نوع دفتر بولت ژورنال برای برنامه ریزی

اگر عبارت بولت ژورنال را در اینترنت جستجو کنید به موارد بسیاری می رسید. دفترهای زیبا و شیک با طراحی های فراوان که انگار خود پیکاسو آن ها را نقاشی کرده و معلوم است وقت زیادی صرفشان شده است.

اما واقعا بولت ژورنال نیازی به انجام چنین کارهایی ندارد. حتی آن طور که گفته می شود نباید دفتر شما حتما نقطه ای باشد؛ می توانید همین الان به سوپر مارکت بروید و یک دفتر معمولی بخرید یا حتی می توانید یکی از دفتر نقاشی های فرزندتان را بردارید و شروع کنید.

چیزهایی که از نظر من هنگام انتخاب بولت ژورنال رعایتشان بد نیست این ها هستند:

  • نوع دفتر بولت ژورنال که بهتر است جنس سخت یا پلاستیکی داشته باشد. دفتر بولت ژورنال دفتری است که قرار است هرروز به آن مراجعه کنید صفحاتش را ورق بزنید و در آن یادداشت بنویسید.
  • جلد سخت و محکم باعث می شود دفترتان در مقابل استفاده زیاد مقاوم باشد و زود خراب نشود.
  • مهم نیست دفترتان چند برگ است. نیازی نیست حتما به تعداد روزهای سال برگه داشته باشد. دفتر کلاسوری ابعاد بزرگی دارد و به راحتی نمی توان آن را کنترل کرد. دفتر دویست برگ نیز سنگین است و نمی توان همیشه آن را همراه خود برد.
  • دفتری را انتخاب کنید که هم ظاهرش را می پسندید و هم هنگام کار با آن احساس راحتی می کنید. دفتر شما نباید بهانه ای باشد برای کنار گذاشتن برنامه ریزی به روش بولت ژورنال.

اما بولت ژورنال چیست و چگونه می توان از آن بهره برد؟

ابزار کار با بولت ژورنال که معلوم شد یک دفتر معمولی و یک مداد یا خودکار. حالا باید چه کنیم؟

در یکی از صفحه های بولت ژورنال را که به پیشنهاد من بهتر است آخرین صفحه دفتر باشد، سه ستون رسم کنید و عنوان ها را به این شکل بنویسید.

  1. ستون اول کارهایی که امروز انجام دادید.
  2. ستون دوم کارهایی که باید انجام دهید.
  3. ستون سوم کارهایی که دلتان می خواهد انجام دهید.

این برگه را برای بعد بگذارید حالا می رویم سراغ اصل مطلب بولت ژورنال دارای چهار بخش است.

  • فهرست
  • آینده نگار
  • ماه نگار
  • روزنگار

صفحه فهرست بولت ژورنال

اولین صفحه از دفتر را باز کنید و در عنوان عبارت فهرست را بنویسید. صفحه فهرست بولت ژورنال اولین صفحه دفتر شماست. برای آن چند صفحه ای جا بگذارید.

ماه نگار

پس از اینکه چند صفحه برای فهرست جا گذاشتید، در عنوان صفحه جدید بنویسید: ماه نگار.

تاریخ روزهای هر ماه را با عدد زیر هم بنویسید. حرف اول هر روز را هم اگر کنار عدد بنویسید، راهنمای بهتری برای شما خواهد بود. مانند شنبه که می شود ش.

سپس کارهای هر روز را جلو آن  بنویسید. در این صورت هر روز می توانید با نیم نگاهی به ماه نگارتان، از کارهای ضروری آن روز مطلع شوید.

صفحه آینده نگار بولت ژورنال

پس از ماه نگار نوبت به آینده نگار می رسد که می توانید آن را در صفحه جدید شروع کنید. ماه های سال را زیر هم در آینده نگار بنویسید و برای هر ماه اندکی جا بگذارید. وظایف و وقایعی که به غیر از ماه جاری در برنامه شما وجود دارند،‌ در آینده نگار درج می شوند.

روزنگار

روزنگار بخشی از بولت ژورنال شماست که می تواند روزهای شما را در دل خود ثبت کند. هر زمان که احساس کردید نیاز به نوشتن کاری دارید، ایده ای به ذهنتان رسید یا خواستید احساستان را ثبت کنید، روزنگار آنجاست تا حرفتان را بشنود.

صفحات اصلی بولت ژورنال شامل فهرست، آینده نگار و ماه نگار است. پس از اینکه صفحه آینده نگار و ماه نگارتان را کامل کردید شماره صحفه آن ها را در فهرست بنویسید.

نیازی به نوشتن شماره صفحه روزنگار در فهرست نیست. روزنگار شما فضای خالی دفتر شماست که هرروز می توانید هرچه که می خواهید در آن بنویسید یا طراحی کنید.

مدیریت زمان با بولت ژورنال

در بولت ژورنال کرول از چند علامت برای تفکیک موارد استفاده می شود.

-یادداشت

  • وظیفه

o وقایع

× کار انجام شده.

کار بی ربط (بر روی آن خط کشیده می شود)

٭ کاری با اهمیت بالا و ضروری.

کار بی ربط کاری است که انجام آن دیر شده یا انجام دادنش دیگر اهمیتی ندارد.

مثال:

o امروز دوستم برام گل خرید.

_ خیلی خوشحال شدم.

_احساس کردم یکی دوسم داره.

  • کتاب قرضی رو به کتابخونه پس بدم.

× لیست مشتری های جدید رو به رئیس تحویل دادم.

_رئیس امروز خیلی خوش اخلاق بود.

  • آّب ولرم و آبلیمو بخورم.

 

هر روزتان را با نوشتن تاریخ در اول صفحه شروع کنید و سپس وظایف افکار ایده ها و چیزهای دیگر را به آن اضافه کنید. بعدا می توانید در صورت نیاز آن ها را مرتب کنید. به عنوان مثال آن ها را به ماه نگار یا آینده نگار منتقل کنید.

مثال:

  • تولد نیما ماه آینده.
  • آذرماه برای کنکور ارشد ثبت نام کنم.

خب این ها تسک هایی هستن که به ماه فعلی تعلق ندارن پس میریم به آینده نگار و جلوی هر ماه علامت این تسک ها رو یادداشت می کنیم. اما باید علامت هایی را قرار دهیم تا در آینده بدانیم که این وظایف به آینده نگار یا ماه نگار منتقل شده اند.

با فاصله ها در بولت ژورنال چه کنید؟

اگر نگران این هستید که بخواهید وظایف بیشتری را به این مجموعه اضافه کنید اما نمی دانید چند صفحه جا بگذارید. بولت ژورنال شما را از این نگرانی رها می کند.

هر زمان که بولت ژورنال خود را باز کردید می توانید در فضای خالی شروع به نوشتن کنید. در واقع اهمیتی ندارد که حتما هر روز را در صفحه ای جدید شروع کنید.

اگر روز قبلی به پایان رسیده و وظایف و یادداشت های آن روز فقط نصف صفحه جا گرفته است می توانید روز جدیدتان را از همین جا شروع کنید.

نظر شما راجع به بولت ژورنال چیست؟ آیا تا به حال استفاده از بولت ژورنال را امتحان کرده اید؟ بولت ژورنال چه تاثیری بر زندگی شما داشته است؟