بهره وری اغلب در مکان ها و شبکه های اجتماعی زیادی به گوشمان می خورد. همیشه تکنیک ها و روش های زیادی برای افزایش بهره وری معرفی می شوند. هر چند سال یکبار کتابی در این باره منتشر می شود که شهرت فراوانی برای نویسنده اش به همراه دارد.

کمپانی های زیادی با استفاده از تکنیک های افزایش بهره وری توانسته اند درآمد خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند. حتی یک اولویت بندی ساده کار ها می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

همانطور که تکنیک های افزایش بهره وری به رشد و افزایش درآمد موسسات و شرکت های بزرگ کمک می کنند، می توانند برای اشخاص نیز مفید باشند. اگر نیاز دارید احتمال رسیدن به اهداف خود را افزایش دهید یا برای مسئولیت ها متفاوتتان در زندگی زمان کافی داشته باشید، این تکنیک های افزایش بازدهی، به شما کمک خواهند کرد.

افزایش بهره وری شخصی چه معنایی دارد؟

بهره وری به زبان ساده مقدار ارزشی است که در واحد زمان تولید می شود.

اگر مقدار ارزش تولید شده توسط شما در واحد زمان بیشتر از مقدار ارزشی باشد که همکارانتان در همان بازه زمانی تولید می کنند یا ارزش تولید شده را در زمان کمتری نسبت به دیگران تولید کنید، بهره وری شما نسبت به دیگران بالاتر است.

بهره وری شخصی اما سخت تر قابل ارزیابی است. اگر در محل کار باشید می توانید بهره وری خود را با همکارانتان بسنجید. اما اگر دور کار یا فریلنسر هستید، باید خود را با خودتان مقایسه کنید.

در این صورت باید با خودتان رقابت کنید. بهره وری در ابعاد فردی، به معنای کار بیشتر و مفید تر بدون حواس پرتی در واحد های زمانی است.

یکی از راه ها این است که مقدار ساعت های کاری که بدون حواس پرتی روی کارتان تمرکز کرده اید را بسنجید. با اندازه گیری میانگین ساعت هایی که در روز یا هفته بدون حواس پرتی کار هایتان را انجام داده اید می توانید به بهره وری شخصی خود پی ببرید.

چه راه کار هایی برای افزایش بهره وری وجود دارد؟

راه های زیادی برای افزایش بهره وری وجود دارد؛ اما اول از همه باید تا جایی که امکان دارد حواس پرتی ها را کم کنید.

  1. برای افزایش بهره وری، گوشی موبایل را دورتر از خود قرار دهید.
  2. از دیگران بخواهید در بازه زمانی خاصی به سراغ شما نیایند.
  3. از تایم بلاکینگ استفاده کنید. در این صورت هنگامی که کاری جدید به شما محول شود می دانید آن را کجای روز خود قرار دهید.
  4. از یک پلنر یا دفتر برنامه ریزی استفاده کنید. لینک بشه به پلنر
  5. دلایل انجام ندادن کارها یا طول کشیدن انجام کار را بنویسید.
  6. مقدار زمانی که هر کاری طول می کشد را اندازه بگیرید. در این صورت خواهید فهمید برای کار های تکراری چه قدر زمان در نظر بگیرید. لینک بدم به اپلیکیشن اندازه گیری زمان انجام هر کار
  7. کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید.
  8. برای انجام هر کاری به خودتان جایزه بدهید
  9. حتما به خودتان استراحت بدهید می توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید
  10. کارهایتان را به دیگران واگذار کنید. می توانید از یک برنامه نویس بخواهید کمی از کارهایتان را اتوماتیک کنند. برنامه نویس ها می توانند با نوشتن چند خطی کد بسیاری از کارهای وقت گیر شما را به صورت خودکار درآورند.
  11. از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید تا بخشی از کارهایتان را انجام دهد.
  12. از انجام دادن چند کار همزمان دوری کنید.
  13. حتما حتما حتما وقفه هایی را برای استراحت در نظر بگیرید. با توجه به تحقیقات ذهن فقط در 45 دقیقه قادر به تمرکز است. پس با استراحت نکردن بهره وری خود را کاهش داده و خود را خسته تر می کنید.
  14. کارتان را به بازه های 15 یا سی دقیقه ای تقسیم کنید.
  15. مهم ترین کار را اول از همه انجام دهید.
  16. پس از انجام کار هایتان به خودتان پاداش بدهید. مانند گشت و گذار در اینترنت، خوردن یک نوشیدنی که دوست دارید یا استراحت کردن و گفتگو با دیگران.

ترک کردن و ثبت کردن ساعات بهره وری

برای سنجش میزان بهره وری در پایان هر روز به خودتان امتیاز بدهید. ساعت ها را به ترتیب، زیر هم بنویسید، سپس از یک تا پنج به میزان تمرکز خودتان امتیاز دهید.

با لیست کردن کارها و مقدار ساعاتی که برای هر کار صرف شده، به دنبال موانع برای بهره وری خود باشید. وقتی بدانید چه چیزهایی تمرکز شما را از بین می برد، آگاهانه راه حلی برایشان پیدا خواهید کرد.

کتاب هایی برای افزایش بهره وری

  • کار عمیق
  • قورباغه ات را قورت بده
  • انجام دادن کار ها